I.2. Tenerife : Los Gigantes – Masca – Punta del Teno şi Coasta de Nord

2 04 2018

Toate povestirile din Insulele Canare

Canionul Masca
Fosta zonă vulcanică din nord vestul insulei este cunoscută prin satul Masca, care a fost izolat de restul insulei până în 1991. Abia atunci s-a construit până la el un drum îngust de o bandă şi cu o înclinaţie considerabilă, pe care în multe porţiuni chiar nu au loc să treacă două maşini, devenind un loc foarte turistic şi cunoscut.

LSI_0410

LSI_0411

LSI_0412
Vroiam să facem un traseu care coboară cei 600m diferenţă de nivel din sat, prin canionul cu acelaşi nume, până la ocean. De la ocean aveam în plan să luăm o barcă taxi  cu fund de sticlă cu care să mergem în Acantilados de Los Gigantes. Iar de acolo eram pregătiţi cu orarul autobuzelor  care ne-ar fi dus înapoi la Masca la maşină, cu schimbare în Santiago de Teide. Super aventură pentru toată lumea, ne gândeam noi, ne-am fi bucurat şi de măreţia stâncilor Los Gigantes pe sub care am fi trecut şi poate, speram eu, am fi avut norocul să vedem şi o balenă două. Dar se pare că Tenerife se încăpăţânează să fie locul în care planurile de acasă nu se potrivesc cu cele din târg…

LSI_0413

LSI_0414
Când ajungem noi, la 10 dimineaţa, deja pe drum este coadă de maşini şi autobuze şi micuţa parcare de deasupra satului este arhiplină. Dar avem totuşi noroc să găsim unul din ultimele locuri de parcare, un pic mai sus de sat, lângă stația de autobuz. În timp ce ne pregătim de traseu, observăm că bate cam tare vântul şi că oceanul este cam înspumat, dar am zis să fim optimişti. Când ne oprim însă la primul chioșc din sat să întrebăm cum se procedează cu rezervarea biletelor pentru barca taxi ni se confirmă temerile că vântul este prea puternic şi că barca nu va circula în acea zi. Zona este foarte drăguţă, cu vegetaţie luxuriantă care acoperă versanţii abrupţi, case de piatră aflate la baza unui colţ de stâncă şi terasele cultivate ale oamenilor. Dar în afară de o scurtă plimbare prin sat nu prea ai ce să faci pe aici şi ca să mergem pe vânt până la ocean coborând şi apoi urcând cei 600m diferenţă de nivel pe acelaşi traseu nu are rost şi ar fi şi cam obositor pentru Mihaela.

LSI_0415
Prin acest masiv se pare că mai există cel puţin un traseu  , care pleacă din Tamaiano printr-un tunel şi coboară la ocean prin Barranco Secco, dar se găsesc destul de greu informaţii despre aceste trasee şi se pare că nici starea lor nu e chiar bună, din cauză că pământul e friabil şi nu se chinuie nimeni să le întreţină când se surpă câte ceva. Am mai găsit şi aici un site interesant cu tot felul de trasee prin Tenerife, inclusiv de hike, MTB, maşină etc. UPDATE: Se pare că momentan traseul de la Masca spre ocean este închis.

Coasta de Nord: Bazinele naturale de la Garachico, plajele cu nisip negru la Puerto de la Cruz, Punta del Teno – farul de pe lavă

LSI_0518

LSI_0670
Suntem fix după zilele în care am încercat fără succes traseele de pe lângă El Teide şi în plus am mai şi venit special până aici o oră din Vilaflor, unde eram cazaţi şi unde trebuia să ne întoarcem seara. Colac peste pupăză la începutul coborârii ni se aprinsese şi becul de motorină, aşa că nici măcar nu puteam să continuăm pe drumul ce urca şi cobora mai mulţi versanţi spre Buenavista del Norte, spre coasta nordică, măcar din maşină să vedem această parte a insulei. Trebuie să urcăm înapoi tot versantul pe care l-am coborât, pe drumul şi mai aglomerat acum şi apoi să coborâm în partea cealaltă spre Santiago del Teide ca să alimentăm, asta dacă ne ţine motorina la urcarea destul de abruptă. 🙂 Cel mai tare ne irită faptul că în loc să facem şi noi ceva mişcare trebuia să stăm iar în maşină…

LSI_0521

LSI_0535
Noroc că nu avem obiceiul să plecăm cu planuri bătute în cuie şi suntem obişnuiţi cu schimbările, aşa că după ce punem motorină, ne reconfigurăm uşor traseul. Noua destinaţie – bazinele naturale de la Garachico, de pe coasta nordică, măcar o baie în ocean să facem şi noi. 40 de minute pe 20 km spune GPS-ul până la bazine, da ce mai are şi drumul acesta că pare cât se poate de principal? Ei ce să aibă săracul, serpentine normal, care coboară în ace de păr peste alunecarea de teren de la prăbuşirea vulcanului, ca majoritatea drumurilor din Tenerife care trec dinspre Sud-Est spre Nord-Vest pe lângă vulcan :). Sau poate eram noi prea stresaţi de atâta stat în maşină de ni se păreau toate drumurile aşa lungi şi serpentinoase. Aviz bicicliştilor, dacă pe partea de sud mai găseşti o localitate gen Vilaflor sau poate un loc de campare în pădurea de pini, pe partea de nord localităţile se află aproape de nivelul mării şi din cauza alunecării de teren nu prea ai nici vegetaţie şi nici locuri de campare până ajungi pe coastă.:)

LSI_0542

LSI_0525

LSI_0677
Coasta de nord are în cele mai multe locuri, un mal abrupt şi stâncos, te uiţi pe hartă, zici că ajungi pe plajă la un punct de belvedere (mirador), dar de fapt cobori o grămadă de serpentine ca să ajungi la un punct de belvedere deasupra unor stânci de pe care nu prea ai cum să cobori la apă. 🙂 Excepţie fac câteva zone, printre care şi interesantele plaje cu nisip negru, format din lavă şi cenuşă, din Puerto de la Cruz şi bazinele naturale de la Garachico, chiar bazine adevărate cu pereţi din lavă, amenajate cu scări şi balustrade, şi cu apă care se împrospătează continuu de la valurile oceanului.

LSI_0569

LSI_0567
Dacă în Masca nu prea îţi dai seama că aici a fost o zonă vulcanică, din cauza vegetaţiei luxuriante care a acoperit fosta lavă , la farul din Punta de Teno, construit pe o veche întindere de lavă din foştii vulcani din zona Masca, nu mai ai nici un dubiu. Ne bucurăm de o privelişte minunată a impresionantelor stânci Los Gigantes la apus de soare şi de sunetul valurilor care lovesc malul de lavă pe care este construit farul.