Franţa : nişte forturi, două via ferrata cam aeriene şi un pas

27 06 2011

Joi, 17 iulie 2008
Distanţa parcursă cu maşina ~ 65 km

Les via ferrata du diable
Localizare în Alpi: Alpii Occidentali – Grupa Alpilor Graici – Masivul Vanoise
Punct de plecare: Franţa – Regiunea Rhone Alps – Departamentul Savoia – Localitatea Aussois
Grad: D
Durata traseului pentru noi: 2h La descente aux enfers et la montée au purgatoire + 1h10 La montée au ciel

Harta zilei:

Ziua anterioară ne-am delectat cu frumuseţea pasurilor franceze Mont Cenis şi Iseran (cel mai înalt pas din Europa parcurs de un drum auto), ne-am bucurat şi ne-am stresat deopotrivă de expunerea traseului de via ferrata Roc du Trovière şi am admirat frumoasele căsuţe de piatră din valea Haute Maurienne. Noaptea am dormit într-o parcare împădurită de pe marginea râului, între Termignon şi Sollières.

Destul de obosiţi după ziua de ieri, ne trezim mai târziu şi abia pe la ora 11 părăsim valea şi începem să urcăm din Sardiere spre platoul Aussois (un fel de Postalm din Austria). Urmăm indicatoarele spre fortul Victor Emmanuel, de unde vroiam să parcurgem „Les via ferrate du diable”, un traseu format din 7 via ferrate ce pot fi parcurse distinct: La descente aux enfers et la montée au purgatoire, La traversée des anges, La montée au ciel, Les angelots, Les diablotins, Les rois mages şi Le chemin de la vierge.

Vroiam să încercăm să parcurgem câte ceva doar din primele trei trasee, care au gradul D. (despre cotarea traseelor de via ferrata în Franţa şi în Austria vedeţi aici) Les angelots şi Les diablotins (PD) sunt speciale pentru copii, construite în pereţii fortului, iar Les rois mages (TD) şi Le chemin de la vierge (D, dar cu o scară inversă şi cu un perete de 15 m) le-am considerat prea grele pentru nivelul pe care îl aveam în acel moment.

Lăsăm maşina în parcarea din faţa fortului, ne echipăm şi traversăm fortul până la intrarea pe traseul La descente aux enfers et la montée au purgatoire. După cum îi zice şi titlul, traseul te coboară prima dată în infern, adică în canionul râului Arc. Dificultatea brâului înierbat descendent care pleacă din fort creşte încet încet, până se transformă într-un perete vertical dotat cu trepte şi un pic surplombat la final, care te coboară pe podul (20m) suspendat deasupra apelor învolburate ale râului Arc. Bine ai venit în infern:).

După pod, traseul continuă tot pe un fel de brâu (ascendent de data asta) pe peretele opus al canionului. Şi pentru că e mai greu să urci din infern în purgatoriu, decât să cobori de pe pământ în infern, acest brâu este mai expus şi mai „sportiv” decât cel anterior. Finalul este tăricel, căci trebuie să urci un perete vertical un pic surplombat la un moment dat, stropit de apele cascadei Nant. Noroc că este scurt şi foarte bine echipat cu trepte. De la fort până aici am făcut cam două ore.

Ne mai jucăm pe pod (care duce către via ferrata Le chemin de la vierge), apoi urmăm  poteca bine bătută spre Fortul  Marie Therese şi ajungem pe un platou deasupra canionului, în partea opusă faţă de Fortul Victor Emmanuel. De aici avem de ales între a parcurge via ferrata La traversée des anges, care merge în traversare pe peretele canionului, şi a ne plimba pe platou până la podul suspendat care traversează înapoi la Fortul Victor Emmanuel (Le pont du diable). Alegem cea de-a doua variantă, pentru că, în contextul traseului din ziua anterioară, via ferrata nu prea ne atrăgea. În drumul spre pod găsim un parc de aventură, unde copii, părinţi şi bunici îşi pun hamuri şi căşti şi se joacă pe tot felul de urcări, coborâri şi traversări între copaci. Iar cei mai curajoşi se dau pe tiroliana care trece de pe un mal pe altul al râului, fix pe deasupra canionului. Fără manele şi grataragii.

Imediat după ce trecem podul coborâm în stânga şi intrăm pe via ferrata La montée au ciel. Aceasta urcă transversal pe peretele canionului spre fortul Victor Emmanuel, aflat deasupra şi este faţă în faţă cu La traversée des anges. Traseul ni s-a părut  atunci interesant şi expus, format dintr-o alternanţă de traversări şi urcări foarte bine echipate cu trepte şi balustrade. Este fain să mergi pe nişte trepte în perete unde, dacă te uiţi printre picioare vezi fundul râului:). Pentru că încet încet ne mai obişnuim cu expunerea, devenim din ce în ce mai relaxaţi şi ne apucăm chiar să facem poze în jos printre picioare.:D

Traseul a fost scurtuţ, căci cu toată lălăiala am făcut cam 1h10  până la fort.

Dar ce e cu atâtea forturi în zonă?

Acestea fac parte din bariera de la Esseillon, o serie de 5 forturi construite de sarzi între 1817 şi 1834, pentru a proteja trecerea în Piedmont prin pasul Mont Cenis, de o posibilă invazie a francezilor. Zona Haute Maurienne a aparţinut mult timp italienilor, ea fiind încorporată în Franţa în 1860.

Ne urcăm în maşină fix o dată cu o rafală de ploaie şi coborâm prin Avrieux înapoi în drumul de pe valea râului Arc. Urmăm valea până în localitatea Saint Michel de Maurienne, de unde facem stânga pe un drum secundar (D902) care merge spre  staţiunea turistică Valloire prin pasul Telegrafului (Col du Telegraphe 1566m). Deşi nu mai plouă, norii acoperă în continuare vârfurile cele înalte, aşa că ne bucurăm doar de frumuseţea drumului ce străbate munţii şi de autenticitatea micilor localităţi prin care trecem.

După Valloire drumul continuă spre pasurile Galibier (2645m) şi Lautaret (2058m), fără să mai treacă prin staţiuni sau oraşe, iar la ora înserării nu prea mai merg maşini pe aici, prin munţi. Nouă ne convine, căci aşa nu ne va deranja nimeni în parcarea de pe marginea drumului în care ne-am hotărât să dormim.

Ziua următoare aveam să traversăm frumoasele pasuri „surori” Galibier şi Lautaret, să parcurgem via ferrata Mines du Grand Clot şi să admirăm peisajul frumos a masivului Ecrins. Seara aveam să dormim într-o parcare dintre pasurile Galibier şi Lautaret.

Pentru celelalte zile ale excursiei click aici