II. 4. Sub puterea altitudinii – Partea aIIa: Kala Patthar, Everest Base Camp şi Gorak Shep – Dzonglha

30 12 2010

prima parte o găsiţi aici

povestirile anterioare

c. Kala Patthar şi tabăra de bază a vârfului Chomolungma (8.10.2010)

Nu am prea dormit noaptea anterioară, dar nu din cauza altitudinii, cum te „ameninţă” toată lumea, ci din cauză că am avut nasurile înfundate toată noaptea şi mama lor de picături ne venea să dăm cu ele de pământ că păreau să nu aibă  nici un efect… Cu toate astea reuşim să ne trezim pe la 4.10, iar frigul din cameră (1-2grade) şi faptul că ne simţim încă bine în ciuda altitudinii ne mobilizează, astfel încât peste jumătate de oră plecăm spre Kala Patthar (5600m conform GPS-ului). Credeam că vom fi printre primii, dar deja se vede un şir de luminiţe pâlpâind în drumul spre vârful dealului. Nu ştiu exact câte grade or fi fost pe afară, că lăsaserăm termometrul în cameră, dar în timp ce urcam ne îngheţau picioarele în bocanci şi mâinile în mănuşile de polar, de aveam la un moment dat impresia că o să ne alegem cu ceva degerături.

Kala Patthar este ca un deal amărât pe care la noi l-am urca probabil în jumătate de oră, dar aici tot urc şi urc cu încetinitorul (2h20) şi deşi se vede capătul la o aruncătură de băţ parcă nu mai ajung… Este incredibil de enervantă senzaţia asta… ca şi cum te-ar ţine o mână invizibilă şi te-ar trage în spate de câte ori îţi iei elan. Noroc că Laviniu e mai în formă şi îl văd deja sus pe vârf făcând poze înainte să răsară soarele. E frumos şi impresionant pentru cei care vin doar aici. Pumo Ri (7165m), Chomolungma, Nuptse, gheţarii Khumbu, Changri Shar şi Changri Nup, inconfundabilul şi mirificul Ama Dablam. Dar noi nu ne putem abţine de la comparaţii cu priveliştea de pe Chukhung Ri, unde era mult mai frumos, mai sălbatic şi… doar noi 3, nu o mulţime pestriţă de oameni ca aici. Filmuleţul de pe vârf se găseşte aici: http://www.youtube.com/watch?v=0BjMYIZ6JEE .

Este chiar frumos, şi acum mai aclimatizaţi, nici nu mai suntem aşa ameţiţi şi putem sta mai mult pe sus. După vreo oră de admirat peisajul, coborâm încetişor în Gorak Shep (1h10), bucurându-ne de vremea superbă şi de razele soarelui care ne încălzesc. Pe fostul lac din Gorak Shep aterizează doi oameni: http://www.youtube.com/watch?v=wDmjlbrzPLc.

 

Ajunşi înapoi la cabană mâncăm câte ceva, căci dimineaţă nu apucaserăm şi apoi hotărâm să plecăm şi spre tabăra de bază a vârfului Chomolungma (EBC). Eu fac iar febră şi nu mă simt prea bine, îmi cam dam dau seama că ar trebui să stau cuminte, dar parcă nu mă lasă inima să fi ajuns până aici şi să nu văd tocmai tabăra de bază pe care o ştiam din atâtea filme documentare… Stau vreo oră şi ceva în sac încercând să-mi revin şi după aceea plecăm spre tabăra de bază.

E foarte fain acuma căci e târziu şi suntem singurii care mergem înspre tabără. Traseul merge oarecum pe sub Kala Patthar, pe buza morenei gheţarului Khumbu, apoi traversează gheţarul până la baza faimoasei cascade de gheaţă. Deşi poteca pe gheţar e vizibilă, marcată cu momâi, tot mă trec fiori când aud scrâşnetele gheţarului… nu prea îmi place să merg pe gheţari, mă simt non-stop ameninţată de ceva ascuns acolo jos în adâncuri:D. Ajungem la primele corturi după vreo 2h30 şi ne uimeşte faptul că e aşa gol şi curat în zonă. Ne aşteptam să fie nenumărate corturi, o mulţime de oameni şi nenumărate gunoaie, dar acum totul e gol şi adormit.

Chomolungma nu se vede de aici, iar cascada de gheaţă nu pare aşa impresionantă cum e în realitate … probabil că eram prea departe de ea ca să ne dăm seama de dimensiunile adevărate. Însă versanţii lui Pumori, turnurile de zăpadă rămase din fostul gheţar şi feţele înzăpezite brăzdate de avalanşe  te uimesc de-a dreptul. Am făcut trei filmuleţe în zonă: aici http://www.youtube.com/watch?v=MbR74JanLIM, filmuleţul făcut înainte de a intra pe gheţar; aici http://www.youtube.com/watch?v=0zKRVTpm2LA un filmuleţ de pe gheţar, şi aici http://www.youtube.com/watch?v=yvSNSJnx0PM cel din zona taberei de bază.

Vorbim cu un nenică ieşit dintr-un cort, care ne spune că nu sunt decât două expediţii acum, din care una este pentru Lhotse şi apoi facem cale întoarsă, căci era târziu şi nu vroiam să ne prindă noaptea pe gheţar. Am înţeles că primăvara este sezonul de urcat pe Chomolungma, zăpada fiind mult mai bună atunci decât toamna. Pentru cine se gândeşte să urce acest vârf pe ruta clasică aş îndrăzni să-i recomand să citească mai întâi cartea „Umbre întunecate”, a lui Joe Simpson. Nu ştiu de ce, dar dinainte să ajung în tabăra de bază mă luase iar febra şi oboseala şi intrasem în starea de adormire care mă cuprinsese după Kongma La. Până în Gorak Shep am făcut tot 2h30, trăgând de mine ca prin vis, ultima parte pe întuneric şi frig. Noaptea am dormit mai bine, cu picăturile de nas în mână:).

d. Gorak Shep – Dzonglha (9-10.10.2010)


Ne-am cam săturat de aglomeraţie, de preţurile mari şi de altitudine, aşa că plecăm cu inima oarecum deschisă spre Lobuche, de unde urma să intrăm pe poteca spre Dzonglha (4830m). Deşi plecăm destul de târziu, drumul este din ce în ce mai aglomerat cu o mulţime de oameni care se duc sau se întorc în/din Gorak Shep… se vede că ne apropiem de mijlocul sezonului. După 2h30 de mers oprim la o cabană în Lobuche să mâncăm de prânz. Eu sunt iar în starea aia dubioasă de adormire şi am şi ceva febră, dar nu ne place deloc în Lobuche pentru că este prea aglomerat, aşa că ne hotărâm să plecăm înspre Dzonglha.

Cum ieşim din poteca principală şi o luăm spre Dzonglha se face iar linişte şi pace şi rămânem pe potecă doar noi şi ceaţa de după-amiază. Şi mergem pe curbă de nivel şi tot mergem  şi  Laviniu ne tot spune la fiecare picior pe care îl traversăm că asta e ultima urcare şi că ajungem, dar vine noaptea şi noi tot nu mai dăm de cabane. Eu sunt în continuare în enervanta starea de adormire şi încerc să mă menţin pe linia de plutire, Cristina e şi ea obosită şi se gândeşte la un bivuac sub stânci:D, Laviniu îşi pierde încrederea în GPS-ul care ne spunea de vreo oră că mai avem un pic şi ajungem şi pune nişte muzică ca să ne ţină treji şi să ne mobilizeze prin întunericul şi ceaţa deasă care ne învăluie.

După 2h30 vedem în sfârşit prin ceaţă luminiţele cabanelor din Dzonglha… două luminiţe, două cabane, ambele full şi camerele duble şi dormitoarele comune şi sălile de mese. Pfuai, asta ne lipsea acum, dormim pe prag dacă e dar de aici nu mai plecăm. Din fericire cei de la cabana din stânga cum veneam noi ne propun să dormim într-un cort în care dorm de obicei porterii. Mai încape vorbă să facem mofturi?:) Deşi în cort au fost -7grade în cursul nopţii, a fost una din nopţile în care am dormit cel mai bine. Am înţeles că în dormitorul comun al cabanei era foarte foarte nasol, pentru că era înghesuială, gălăgie, căldură, sforăituri şi alte cele. Dimineaţa sacii aveau o crustă de gheaţă deasupra.

A doua zi când ne-am trezit şi am ieşit din cort am rămas muţi când am văzut în ce loc de basm ne aflam: un platou cu două căbănuţe din piatră şi pământ la picioarele impresionantului vârf Cholatse, şi înconjurat la 360 de grade de vârfuri înzăpezite. Wc-ul, deşi era cel mai nasol din câte am găsit în toată excursia, avea o poziţionare genială.:) Toată ziua am stat să ne odihnim, iar seara noi am decis să ne întoarcem, în timp ce Cristina s-a hotărât să continue cu un grup de australieni prin Cho La spre Gokyo. Filmuleţul făcut dimineaţa se găseşte aici: http://www.youtube.com/watch?v=XoGfrQ96V3E

continuare

Acțiuni

Information

3 responses

4 01 2011
Cristina Andrieş

N-am mai trecut de ceva vreme pe aici, dar aşa tare mă bucură ce văd. Am rămas aproape la fel de uimită cum probabil aţi fost şi voi când aţi ieşit din cort dimineaţa…

7 01 2011
Zeno D

Buna1 Ma intereseaza cum v-ati descurcat cu vaccinurile ca ma cam bate gindul de o vacanta India-Nepal!

10 01 2011
Irina si Laviniu

Buna,

Pai noi ptr Nepal ne-am facut vaccin de Hepatita A+B (pe care oricum vroiam sa-l facem, excursia a fost doar o scuza sa ne mobilizam), un vaccin diftero-tetanic-poliomielitic (care ci ca l-am facut si cand eram mici si acum are valabilitate 10 ani)si vaccin febra tifoida .

Lasă un răspuns

